Elektrická koloběžka Lamax S7500 Plus: skvělá na rychlé přesuny po městě – ale ne pro každého

Elektrokoloběžky si získávají stále více příznivců. Nepořizujeme si je pouze pro zábavu, ale často s účelem umožnit si snadnou a rychlou přepravu po městě na něčem, co je samohybné, malé, skladné a nehlučné. Skvělou koloběžkou právě pro tyto účely je Lamax E-Scooter S7500 Plus, který jsme měli na 14 dní doma. A výsledek? Sice není pro každého, ale určitě zaujme všechny s drobnější postavou, děti nevyjímaje.

Lamax E Scooter S7500 Plus 4

Balení

Koloběžka k nám dorazila poctivě zabalená, velmi dobře zabezpečená proti vnějšímu poškození. Samotný stroj je celkem lehký, a tak celé balení unese i starší dítě. Vedle koloběžky je v krabici i nabíječka s adaptérem, návod na použití, sada imbusových klíčů a šroubky pro smontování koloběžky (je nutno ale jen spojit drátky od ovládání a nasadit řidítka, toť vše).

Lamax E Scooter S7500 Plus 20 1

Design a konstrukce

Lamax S7500 Plus je koloběžkou poměrně malou, s ladnými křivkami. Vyvedená je v černé barvě, s tyrkysově modrými prvky. Kombinace spíše dámská – a tento dojem potvrzuje i výkon koloběžky a její maximální nosnost – viz dále. I plocha displeje je temně černá. Stejně jako u kol, i tady jsou nutné dráty vedeny vnitřkem konstrukce, aby byly chráněny v maximální možné míře.

Samotná konstrukce je vyrobena z kvalitního hliníku a koloběžka působí pevným dojmem. Rozhodně jsem neměla pocit, že by šlo o nějakou „hrkávku“ pro děti. I řídítka jsou z poměrně pevné tyče – a právě na nich se s designem moc neplýtvalo. Jen rovná tyč nesoucí nutné vybavení: displej, ovládání pohonu (vpravo), plus brzdu a zvonek na levé (!!!) straně. Na konci je tyč řídítek samozřejmě opatřená měkčenými návleky pro pohodlnější řízení. Tlačítko pro zapnutí a vypnutí je součástí plochy displeje. Je mechanické, nikoliv dotykové.

Podívejme se na základní parametry konstrukce koloběžky Lamax E-Scooter S7500 Plus:

  • rozměry (složená): 110 × 43 × 48 cm
  • rozměry (rozložená): 110 × 43 × 120 cm
  • výška řídítek: 118 cm
  • rozměry nášlapu (v x š x d): 14 × 15 × 61 cm
  • hmotnost: 13 kg

Stejně jako u ostatních elektrokoloběžek určených do města jsou i tady řídítka velmi úzká, v návaznosti na což je omezena i maximální možnost zatočení předním kolem. Pro děti dostačující, dospělý člověk se může cítit jejich rozměry omezen v manévrování nebo i v základní rovnováze. Vše je ale otázkou zvyku a cviku.

Kolečka jsou opatřena plnou gumou, tedy jsou bezdušová, ale také beze vzduchu. Jsou bezdefektová, s rozměrem 8,5 palce. Na jednu stranu do města paráda, protože cesty, chodníky a stezky mohou být plné předmětů, o něž se dá snadno píchnout. Na stranu druhou je ovšem dost nepohodlnou jízda na delší vzdálenost. Koloběžce totiž chybí odpružení. Do řídítek je zkrátka každá nerovnost cesty hodně znát. Na krátký přesun bez problému, zejména pokud se dá kombinovat i s jízdou po asfaltu. Delší trasou už člověku leze to drncání krkem… Ale: tahle koloběžka na delší trasy a mimo město ani není určena.

Aby ji šlo vtěsnat do auta, je koloběžka skládací. Složení probíhá rychle – jen se otočí zajišťovací páka ve spodní třetině tyče. Po složení koloběžka drží tvar, takže ji snadno přemístíte nebo zdvihnete do kufru auta právě držením za „složenou“ tyč. Dráty jsou natolik dlouhé, že není nutné je při skládání řešit. Stejně snadné je pak i složení koloběžky.

Reflexních prvků má koloběžka několik. Vzadu klasické brzdové světlo, vepředu LED světlo bílé. A po stranách obou kol jsou reflexní pásky, které vidíte na fotce. Baterie je uložena v podvozku koloběžky, stejně tak i zdířka pro nabíjení. Nechybí sklápěcí mechanismus pro odstavení koloběžky – a vězte, že jej využijete, protože do rozměrů běžných stojanů na kola se s ní nevejdete – kolo má průměr o něco větší.

Koloběžka Lamax S7500 Plus je vyrobena pro jezdce s hmotností do 100 kg – ale pozor, to jen po rovince. Sice si poradí s jízdou do prudšího kopce (až 15% stoupání), ale jen s jezdcem výrazně lehčím, tak do 60 kg. Mírnější kopec na ní vyjede i osmdesátikilová osoba. Takže: dítě nebo drobná žena může na kolobce „drandit“ skoro kdekoliv. Ale jestli o ní uvažujete pro dospěláka s váhou nad 75 kg, tak jedině do rovinatého města/vesnice.

Rovnou už tady uvedu výrobcem sepsané požadavky na jezdce: Výška 130 – 190 cm, hmotnost <100 kg, věk 10 – 60 let

Displej

Co čekat od displeje na koloběžce? Ukazatel dobití baterie a aktuální rychlost jízdy. Lamax S7500 Plus má displej relativně dobře čitelný i na přímém slunci. Na fotkách vidíte čitelnost ve stínu i na slunci. Pro viditelnost aktuální rychlosti je ovšem potřeba být ve správném úhlu. Nicméně stav nabití baterie je z obou ukazovaných hodnot tím důležitějším – a díky svítícím LED diodám se dá krásně vidět i za pravého poledne (v době, kdy jsem plochu displeje na slunci fotila, bylo úplně jasno, ani mráčku…)

Konektivita

Koloběžku Lamax S7500 Plus můžete propojit s mobilní aplikací Lamax E-SCOOTERS. Proces je to snadný a rychlý. Aplikaci nainstalujete a přesunete se k zapnuté koloběžce. Bez ní se totiž vůbec nespustí. Jedině až jste ve spojení, vidíte v aplikaci konkrétní data, včetně statistiky toho, kolik jste celkově ujeli, jaký je celkový čas provozu koloběžky, jaká je kapacita baterie, současná rychlost, napětí, výkon, teplota řídící jednotky atd., viz přiložené fotky.

Výkon a výdrž, nabíjení

Motor, kterým je koloběžka Lamax S7500 Plus osazena, má výkon (dnes už klasických) 350 W, ale dokáže jej „vyšvihnout“ až na 600 W. Při jízdě je nutné si vybrat, jestli chcete pomalekjší ekonomický provoz s delším dojezdem, anebo sportovní režim, který je svižnější, ale samozřejmě za cenu rychlejšího vycucnutí baterie. Podívejme se na podrobnější rozpis:

  • nosnost: 100 kg
  • maximální úhel stoupání: 15°
  • výkon: 350 W (maximální okamžitý výkon až 600 W)
  • maximální rychlost: 25 km/h
  • režimy rychlosti: ECO – max 18 km/h, Sportovní – max 25 km/h
  • kapacita baterie: 7 500 mAh
  • doba nabíjení: 4 – 5 hodin
  • příkon nabíjení: 42 V

Maximálně se dá (z motoru) vytěžit rychlost 25 km/h, přitom ideální maximální dojezd je 22 km. V obchodech se často uvádí 25 km, ale samotný výrobce v návodu říká, že: „v ideálních podmínkách a při plně nabité baterii může koloběžka ujet vzdálenost 15 až 22 km“. Slovo „ideálních“ je tu celkem důležité, protože jde jízdu s jezdcem nižší hmotnosti a po rovince, navíc za příznivého počasí, protože chlad nebo přílišné horko snižují výdrž baterie. Automatická rekuperace jistě potěší každého, kdo je příznivcem recyklace čehokoliv, energii nevyjímaje. Aktivace rekuperační aktivity se spouští co možná nejdříve – a je i slyšet, pokud jedete tišším prostředím…

Nabíjení je stejně snadné jako u mobilu nebo notebooku, jen s tím rozdílem, že musíte nejprve odklopit víčko konektoru, který je chráněn proti prachu a stříkající vodě. Samotné nabíjení zabere něco přes 4hodiny – a stav nabití indikuje barevná kontrolka – dokud svítí červeně, baterie se nabíjí, jakmile zezelená, je hotovo.

Ovládání

Na ovládání Lamax S7500 Plus není nic složitého. Postavíte se jednou nohou na nášlap, zmáčknete „plyn“ neboli ovládání rychlosti, odrazíte se a jedete. Bez odrazu se koloběžka nerozjede, ani když je zapnutá a ani když držíte rychlostní páčku na těch nejvyšších obrátkách. Jde o bezpečnostní opatření, jehož opodstatnění jsme si sami ověřili. Stačila totiž chvilka nepozornosti a dcera měla „plyn“ zmáčknutý na doraz, přitom na kolobce ještě neměla ani položenou nohu.

Přepínání mezi režimy provozu je k mání buď formou dvojitého stisku hlavního tlačítka ovládání koloběžky (on/off), nebo v aplikaci. Jak hlavní tlačítko, tak aplikace fungují za účelem změny jízdního režimu jen tehdy, když je koloběžka zapnutá. V aplikaci také můžete zvolit, zda chcete využívat tempomat – a při jaké rychlosti se má aktivovat. Omezit si můžete i maximální rychlost pro tzv. sportovní režim. Ten má větší „odpich“, takže na maximálce jste, ani nevíte jak…

Lamax E Scooter S7500 Plus 9

Trochu náročné je ovládání brzdy, protože je nezvykle umístěna vlevo. Ze začátku to vyžaduje trochu více soustředění, než se levá ruka začne k brzdě automaticky natahovat. Brzda s ovládáním na řídítkách je elektrická – a funguje trochu jinak než klasické mechanické brzdění. Nejprve zabere jen trochu, později, pokud brzdovou páku stále držíte, zabere najednou víc – a na to je nutné být připraven. Koloběžka Lamax S7500 Plus má i mechanickou brzdu na zadním kole, kterou je nutno sešlápnout. Tu ale výrobce doporučuje používat jen minimálně, pouze v akutních situacích. Proč? Neboť „častým používáním zadní pomocné brzdy může dojít k opotřebení a zničení pneumatiky“.

Důležité je vědět, že kolobka není určena pro provoz v mrazu. Její provozní teplota je od 5 do 50 °C. A pozor, v mrazu by neměla stát dokonce ani přes zimu, i když pod střechou. Výrobce doporučuje uskladnění v teplotách 5 – 25 °C. Vzdušná vlhkost by měla být nižší. Takže pozor – pokud o ní uvažujete, musíte mít vytápěný prostor, kam kolobku na zimu uložíte.

Co se mi nepodařilo zjistit, je stupeň ochrany před vodou a prachem. Klasický déšť snad nevadí – přece jen se asi nedá zabránit tomu, že s ní venku občas zmoknete. Prach (resp. pyl) koloběžku také nezastavil – a že si ho u nás teda užila! Na louže je ale nutno dávat pozor – v návodu výrobce přímo varuje, aby se koloběžka držela mimo hořlavý plyn, páru a vodu, které by mohly způsobit požár tohoto zařízení. Varování je v návodu i před jakýmikoliv „triky a kaskadérskými kousky“. Zkrátka je to koloběžka určená pro rychlou a snadnou přepravu po městě, a pro nic jiného.

Postřehy z používání

Mými postřehy je v podstatě protkána celá recenze. Ale shrňme je na jedno místo. Lamax S7500 Plus nám nabídla příjemné a svižné ježdění, s trochou zadýchávání se do kopce. Chybí odpružení, takže terén nepřipadá v úvahu – a ani pro něj koloběžka navržena není. Patří do města – na asfalt, maximálně na dlažbu, a ještě jen za suchého počasí.

Díky nízké hmotnosti a menší konstrukci na ní zvládlo jezdit i sedmileté dítě celkem bez obtíží. Plocha nášlapu je pro ženu dostatečně prostorná, syn s nohou velikosti 44 už měl trochu potíž se na ni vměstnat – ale i on si řešení našel. Pro člověka vyššího než 180 cm už se postavení řídítek stává nepohodlným (nelze změnit). Výška cirka 125 cm už je pro řízení koloběžky dostačující (tady pak rozhodují spíše rozumové limity, jestli už dítě zvládne cokoliv, co je poháněno motorkem – maximální rychlost v aplikaci samozřejmě omezíte).

Provoz je samozřejmě tichý, slyšitelná je vlastně hlavně rekuperace. Nároky na jezdce jsou minimální – nejvíce je nutné si dávat pozor na případnou brzdnou dráhu – jinými slovy přemýšlet dopředu (i když to s koloběžkou jako takovou nesouvisí). Tempomat dělá jízdu v prostornějších místech ještě pohodlnější, protože nemusíte prstem pořád „stát“ na ovládání rychlosti

Lamax E Scooter S7500 Plus 16 1

Co rozhodně potěšilo, je snadné zprovoznění koloběžky. Jen se spojí dva drátky, nasadí řídítka a zašroubují čtyři šroubky. Další potěšující informací je dostupnost náhradních dílů ke koloběžce – pro detaily stačí navštívit přímo stránky výrobce.

Hodnocení

7.5 Naše hodnocení
Lamax S7500 Plus

Lamax S7500 Plus je menší a lehčí koloběžka určená do města na rovné a pevné povrchy. Se svými 13 kilogramy a skládací konstrukcí vám dovolí ji snadno naložit do auta - a to i v případě, že jste ženou s ne zrovna velkým vzrůstem. Koloběžka se snadno nabíjí, ovládá, lze ji propojit s telefonem. Nabídne dva režimy jízdy, možnost omezení maximální rychlosti, dále rekuperaci, tempomat nebo dva oddělené systémy brodění. Vybavena je i do provozu - má přední i zadní světlo a reflexní prvky po stranách. Stav nabití baterie je na displeji vždycky dobře vidět.

PRO
  • lehká a kompaktní konstrukce
  • snadné sestavení i následné ovládání
  • tempomat
  • možnost omezit maximální rychlost
  • středně dlouhý dojezd
  • rekuperace
  • přední a zadní světlo, reflexní prvky
  • jednoduchá mobilní aplikace
  • skvělá do města
PROTI
  • slabší motor pro jízdu do kopce
  • elektrická brzda není vždy dostatečná (z vyšší rychlosti nutno dobrzdit i mechanicky)
  • vhodná jen na rovné a pevné povrchy - chybí odpružení
  • kvalitní svezení pro jezdce do max 70 kg - při vyšší hmotnosti už je jízda „líná“
  • jakmile klesne nabití baterie pod 50 %, rychle klesá výkon

4 Komentáře
  1. Už bych si ji nekoupil,po 2 měsících mi odpadnul zadní blatník v důsledku vibrací při jízdě.Vyrobce nějak zapomněl že se koloběžka i přenáší s úchytem na blatníku..Reklamaci mi jejich servis neuznal, ještě mě obvinili z poškození vodou.. Došlo mi to zpět neopravené a s nefunkční elektronikou .
    Toto jsou mé recenze,

    • Odpověď Avatar photo
      Lenka Rutteová 5.10.2023 at 7.40

      My ji měli na testování jen krátce, asi jeden měsíc. Takže nemám k dospozici ke srovnání při dlouhodobém používání. Zkušenost se servisem přeposílám do Lamaxu.

  2. Odpověď
    Alzbeta Koutná 25.7.2024 at 16.20

    Mame stejné zkusenosti, kdy po mesici prestala kolobezka jet. Vyrobce neuznal reklamaci, ze se dovnitr dostala voda. Na sve naklady jsme si vymenili baterky a zase jede. Pro 80ti kilove člověka ujede cca 15 km maximalne, ano pokud je baterka na polovine, je kolobezka linejsi. Na popojizdeni prace, obchod, v poho. Reklamace me zklamala. Takze jestli dalsi od tohoto vyrobce, asi uz ne.

    • Odpověď Avatar photo
      Lenka Rutteová 29.7.2024 at 11.30

      Alžběto, děkujeme za zkušenost. Na jednu stranu jsem ráda, že kolobka po výměně baterie jede, na stranu druhou mě mrzí, že to se servisem neklaplo. Posílám dál: k výrobci.

Diskuze a zkušenosti

GeekLife.cz
Logo