Změna u Facebooku. Nově bez reklam za peníze, nebo s novým souhlasem na použití dat

9.11.2023

Dlouho očekáváná změna u služeb vlastněných společností Meta je tu. Od včerejška se uživatelům v aplikacích objevuje výzva, bez níž nelze pokračovat dál.

Zdarma s reklamami nebo za peníze bez

Nově si musíte vybrat, jestli dáte nově souhlas se sdílením svých jak pro Metu, což je vlastník Facebooku, Instagramu a Threads, nebo si zaplatíte předplatné. Zavedení poplatků pro uživatele Facebooku a Instagramu je odpovědí společnosti Meta na rozhodnutí Evropského soudního dvora. Soud určil, že společnost musí nabídnout možnost používání svých služeb bez zpracování osobních dat, avšak za tuto alternativu může požadovat platbu.

Screenshot 20231109 105634
Volba v aplikaci Facebooku

Cena a nastavení

Výše předplatného pro Facebook a Instagram je v mém účtu 310,99 Kč (just!) plus 192,- Kč za každý další účet, který bych měl v aplikaci napojený. Účty navíc se budou platit až od 1.3.2024. Výměnou za to budou aplikace bez reklam – data se sbírají dál – a navíc tak Meta (možná) splní přísné podmínky EU okolo uživatelských dat.

Cena se navíc liší podle toho, jestli ji platíte ve Facebookovém Centru účtů nebo přes App Store či Google Play, kde si Apple a Google berou navíc provizi.

Omezte inzerenty

Pokud se rozhodnete pokračovat s reklamami, nezapomeňte se v nastavení Facebooku podívat do sekce Nastavení reklam (najdete na této adrese).

2023 11 09 11h05 00

Poté úplně dole v Další nastavení vyberete “Reklamy zobrazované mimo technologie společnosti Meta”. Když nastavíte na Nepovoleno, pak firmy nevlastněné společností Meta nemůžou používat její reklamní služby k zobrazování reklam ve svých aplikacích. Tím byste měli omezit sdílení dat mimo Metu.

Je cena adekvátní?

Co si myslím o ceně? Nejspíše je záměrně nastavená tak, aby motivovala uživatele k souhlasu se sdílením dat a reklamním cílením. Tím spíš, že se platba násobí za každý účet, i když Meta dobře ví z Centra služeb, že u několika účtů jste stejná osoba. Její vnímání pochopitelně závisí na zemi, v níž žijete. Němec zkousne 10 EUR měsíčně lépe, než stejnou částku Čech.

Facebook, potažmo Meta žije z prodeje reklamy, resp. dat a je to tak v pořádku. Přísná ochrana ze strany EU má sice nevýhody, ale pro uživatele je v principu dobrá. Bude zajímavé sledovat reakci EU na toto řešení.

👉 Odebírejte náš RSS kanál. Jsme na X (Twitteru) i Facebooku.

2 Komentáře
  1. Bylo by super, kdyby ta možnost volby alespoň fungovala, ale po kliknutí na Používat zdarma se zobrazí okno s informacemi o účelech s tlačítkem Souhlasím, na které kliknete a jste zpět v možnosti volby.
    Nepřekvapivě tlačítko Přihlásit odběr funguje jak se očekává a vy holt platíte…

  2. Stejný problém 😀 Souhlasit s využitím dat na reklamní účely a používat zdarma prostě nejde prokliknout…

Diskuze a zkušenosti

GeekLife.cz
Logo